Warsztat terapeutyczno-rozwijający online

Warsztat dedykowany jest szczególnie osobom, które rozważają skorzystanie z psychoterapii lub są po odbyciu terapii, chcą uporządkować swoją osobistą hierarchię wartości, wzmocnić poczucie sensu. Polecany osobom, które czują się zmęczone, wypalone, doświadczają „punktu zwrotnego w swoim życiu” lub potrzebują zmian. Warsztat opiera się na metodzie pracy na wartościach oraz na procesie  facylitacji ogólnej. Prowadzony online przez miesiąc w formie 4 spotkań (raz na tydzień po 2 godziny) w małej grupie oraz wspierająco w formie indywidualnej rozmowy online.

Czym jest praca na wartościach i czym jest facylitacja ogólna?

Aby zrozumieć „pracę na wartościach”, trzeba najpierw zapytać: czym są wartości?

Wartości wprawiają w ruch – są podstawą zaangażowania w podejmowane działania. Stąd metody uwzględniania aspektu aksjologicznego (dotyczącego wartości) nabierają coraz większego znaczenia w rozwoju osobistym i zawodowym. Świadomość własnych wartości i umiejętność zarządzania własnymi możliwościami i barierami jest ważnym aspektem na drodze budowania autonomii i wypracowania stabilnej postawy wobec zmiennych okoliczności, prowadzi do poczucia „bycia w zgodzie ze sobą”.

Praca na wartościach opiera się na kilku założeniach i obserwacjach:

  • Każda osoba odznacza się indywidualnym podejściem do otaczającego ją świata (np. nowych zadań, budowania więzi, współpracy itd.) Jednym ze sposobów określenia specyfiki własnej postawy są tzw. indywidualne „preferencje wartości”. Są one widoczne w sposobie przeżywania ważnych spraw, a ujawniają się w codziennych działaniach jako dominujące jakości. Czynnik ten ma istotny wpływ na dokonywane wybory. 
  • Przykładowo, dla konkretnej osoby ważna może być staranność, dla innej poczucie kontroli nad sytuacją. Te różne jakości wpływają na sposób podejścia do codziennych obowiązków. Każda osoba będzie czuła się dobrze w takich zadaniach i takim środowisku, które umożliwiają jej działanie zgodne z własnymi preferencjami wartości. Preferencje wartości można ustalić zarówno w odniesieniu do pojedynczej osoby, ale także grupa osób współpracujących wykazuje określone dominujące wartości.
  • Dla każdego zbioru preferowanych jakości można także ustalić możliwe bariery. Każdy typ aksjologiczny łączy się z odczuwaniem określonych barier, które wpływają na obniżenie motywacji i utratę zaangażowania w wykonywane zadania czy relacje. Na przykład dla osoby starannej zadania nastawione na osiągnięcie szybkiego rezultatu mogą ujawniać się jako bariera utrudniająca rozwój. Jeśli osoby z otoczenia wywierają presję i oczekują szybkiego efektu, wówczas wartość skrupulatności może być mało widoczna, a co za tym idzie – osoby staranne mogą w takich warunkach nie wykazywać swoich najsilniejszych cech.
  • Określenie indywidualnych preferencji wartości okazuje się bardzo ważnym krokiem na drodze świadomie podejmowanego rozwoju. Praca na tym poziomie przekłada się na trafniejsze zarządzanie własnymi motywacjami i zyskanie większego wglądu we własne ograniczenia. Prowadzi do rozsądniejszych wyborów, które wzmacniają autonomię i poczucie „bycia w zgodzie ze sobą”.

Więcej na ten temat na przykład w:

J. Cieciuch, Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości,Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa 2013.

I. Prilleltensky, Migrant Well-Being is a Multilevel, Dynamic, Value Dependent Phenomenon, Am J Community Psychol „42 (2008), 359–364.

M. Scheler, Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik, F. Meiner, Hamburg 2014.

Facylitacja ogólna jest natomiast procesem wspierania i ułatwiania wyrażania myśli, emocji i innych doświadczeń obecnych w grupie oraz pomocą w „udrażnianiu” komunikacji między osobami.

Jako metoda tutaj stosowana – facylitacja ogólna – bazuje na logicepsychologii zorientowanej na proces wypracowywana przez Arnolda i Amy Mindell od lat’80 XX wieku oraz na podejściu systemowym w psychoterapii.

Rola facylitatora w grupie polega na docenianiu obecności i unikalności każdego uczestnika oraz na zauważaniu sygnałów lub informacji przebiegających w dynamicznym procesie komunikowania się w grupie – w oparciu o teorię komunikacji międzyludzkiej.

Takie podejście pozwala na docenienie szczególnie tych sygnałów komunikacyjnych które wydają się mniej świadome lub wymagają zauważenie czy podkreślenia i przez to pomagają naturalnie rozwijać się osobom. W ten sposób wspomaga się funkcję integracyjno-terapeutyczną doświadczenia w grupie – rozumianej z perspektywy systemowej i holistycznej jako pewnej całości, która wzmacnia i wzbogaca proces terapeutyczno-rozwojowy uczestników.

Więcej na ten temat na przykład w:

A. Mindell „Riding the horse backwards: process work in theory and practice” London, 1992

A. Mindell „The deep democracy of open forums: practical steps to conflict prevention and resolution for the family, workplace, and world” Charlottesville, Hampton Roads, 2002

Richard C. Schwartz & Martha Sweezy. „Internal Family Systems Therapy”  New York, 2020

Paul Watzlawick „The language of change: elements of therapeutic communication” New York, 1993

PROGRAM I ORGANIZACJA

Warsztat jest podzielony na 4 moduły:

1 moduł: Emocje i uczucia – czy mogą być oparciem w podejmowaniu decyzji?

2 moduł: Świadomość i konceptualizacja – czym mogę i chcę się kierować podejmując decyzję?

3 moduł: Bariery i wyzwania, które sami stwarzamy – czyli o tym, dlaczego i jak uciekamy od tego, co można dla siebie zrobić?

4 moduł:Bariery i wyzwania, które stawia świat – kiedy się buntować, a kiedy podporządkować?

Warsztat jest organizowany w formie 4 kolejnych cotygodniowych spotkań online. Każde spotkanie trwa 2 godziny, obejmuje ćwiczenia i krótkie przedstawienie teorii. Dodatkowo w cenie warsztatu jest możliwość skorzystania z jednej rozmowy indywidualnej, na którą przewidziane jest 30-40 minut.

Warsztaty prowadzą:

Nina Putała – wiedzę z zakresu pracy na wartościach zbywała podczas studiów doktoranckich z filozofii, poznając problematykę aksjologii i zajmując się zagadnieniem wartości w leczeniu, prowadziła badania nad wpływem wartości w zawodach medycznych. Ukończyła m. in. szkolenia: Otwarty Dialog i rozwój sieci społecznych w sytuacji kryzysu psychicznego – Dialogische Praxis (Kraków), Kurs trenerski Instruktor Zdrowienia uprawniający do świadczenia wsparcia i szkolenia osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego – F.O.K.U.S. Bremen (Kraków), Narzędzia i techniki zarządzania jakością i rozwiązywania problemów jakościowych – Lynsky Solutions (Kraków), Specjalistyczne szkolenie z zakresu Mediacji Rodzinnych – Polskie Centrum Mediacji (Warszawa). Doświadczenie zdobywała jako trener szkoleń dla osób po przeżyciu kryzysu psychicznego, ukierunkowanych na wykorzystanie kryzysu w rozwoju osobistym i zawodowym, a także jako doradca zawodowy i mediator oraz prowadząc szkolenia dla zespołów pracowników, nastawione na identyfikację barier i poprawę efektywności (Facylitację oraz Managing by Values).

Radek Kowalczyk – wiedzę i doświadczenie z zakresu facylitacji osobowej i grupowej oraz z zakresu psychoterapii zdobywał podczas studiów psychoterapeutycznych, psychologicznych i prawniczych w Polsce (Akademia Pracy z Procesem, Uniwersytet Łodzki) i zagranicą (Research Society For Process Oriented Psychology UK) oraz podczas realizacji projektów naukowych i artystycznych oraz warsztatów prowadzonych głównie dla środowiska artystycznego m.in. w Niemczech, Anglii, Hiszpanii i Norwegii. Interesuje go terapeutyczno-integracyjna funckja doświadzczeń oraz zagadnienia związane z postawą osobistą, jej kształtowaniem się, wpływem na swoje zycie i innych oraz jej kreatywnym i wspierającym potencjałem. Prowadzi również indywidualne sesje facylitacji procesu twórczego.

Termin: kwiecień / maj

Forma: online przez komunikator ZOOM lub SKYPE

Cena: 600 zł / osoba

Połącz
Mapa
Menu główne